Luchtkwaliteit in regio is slecht; ook Papendrecht in top 10

0
633
Foto Pixabay

Door redactie Rijnmond en RTV Papendrecht
De luchtkwaliteit in Nederland laat op veel plaatsen “ernstig te wensen” over, en vooral in onze regio is dat een probleem. Rotterdam en de omliggende gemeenten komen als meest vervuilde regio naar voren. Dat blijkt uit onderzoek van journalistiek platform Pointer.

Uit de berekeningen blijkt dat Schiedam het slechtst scoort. De lucht is daar meer dan twee keer (2,15) zo vies als de advieswaarden toestaan. Ridderkerk is de nummer drie. Daar is de lucht 2,04 keer zo vies. Ook Papendrecht (2,01), Vlaardingen (2,01), Rotterdam (2,0), Barendrecht (1,99) en Hendrik-Ido-Ambacht (1,98) staan in de top tien. Papendrecht staat op nummer 6 in deze lijst.

Papendrecht
In het onderzoek wordt ook een uitsplitsing gemaakt per wijk. Vriesenpolder (het gebied ten noorden van de A15) scoort het slechtst met 2,17.Daarop volgen Wilgendonk (2,08), Molenvliet (2,05), Oostpolder (2,03), Middenpolder (1,96), Kraaihoek en Oostpolder/De Kooy (beide 1,94) en Westpolder (1,91). De wijken langs de snelweg scoren dus duidelijk het slechtst.

Fijnstof en stikstof zijn verreweg de meest aanwezige luchtvervuilende stoffen en zorgen daarom ook voor de meeste gezondheidsschade. Volgens Pointer hebben bewoners in onze dichtbevolkte regio te maken met zware scheepvaart, chemische fabrieken, het vliegveld, meerdere snelwegen en een hoge concentratie houtkachels.

De slechte luchtkwaliteit kan flinke gevolgen hebben voor de gezondheid van de inwoners. Volgens de GGD sterven Nederlanders gemiddeld tien maanden eerder door luchtvervuiling. Ook zijn hierdoor de gezondheidskosten hoog.

Schenden van mensenrechten
Als de situatie niet snel genoeg verbetert, loopt Nederland het risico om door het Europese Hof voor de Rechten van de Mens veroordeeld voor het schenden van de mensenrechten. Volgens het Hof is leven is gezonde lucht een mensenrecht.

De gemeente Rotterdam nam eerder al verschillende maatregelen, zoals strengere milieuzones en het aanbieden van stopcontacten voor schepen aan de kade, zodat zij hun dieselgeneratoren uit kunnen schakelen. Cruiseschepen zijn nog niet verplicht om hun generatoren uit te schakelen. Het college van Rotterdam wil in gesprek met het Rijk om de nieuwe, strengere normen te halen.

Dit bericht verscheen eerder bij onze mediapartner Rijnmond.

Volg ons ook op ons WhatsApp kanaal: https://whatsapp.com/channel/0029VaoRvYF6rsQtr0tBRu3u